انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا :

از پنج ماه ابتدایی سال جاری :روزانه 30 کارگر یزدی بیکار می شوند

یزدفردا "دو هفته نامه روز دوم :گروه گزارش: روند رکود حاکم بر صنایع استان و بالتبع آن تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی باعث شده است موجی جدیدی از بیکاری مهمان استان یزد شود. گزارش های آماری ارائه شده از منابع رسمی حاکی است به طور میانگین در پنج ماهه ابتدای سال جاری، روزانه 30 کارگر فعال در واحدهای صنعتی استان یزد به دلایل مختلف بیکارشوند.
در یکی از این آمارها که از سوی سید حسن صفوی ، رئيس سازمان كار و امور اجتماعي استان يزد مطرح شده، حاکی است: در حال حاضر 4022 نفر در استان تحت پوشش بيمه بيكاري هستند. صفوي که این آمار را ابتدای مردادماه سال جای اعلام کرده افزوده است: مشكل بيكاري يك مشكل ساختاري است و حل ريشه اي آن در گرو توسعه و بهبود سرمايه گذاري است. وي اظهار نمود: متغير اشتغال متأثر از ساير شاخص هاي اقتصادي و مؤلفه هاي اجتماعي است. ضمن آنكه متغيري تأخيري است و نتيجه اقدامات و سياستها در كوتاه مدت پاسخ نمي دهد، اتخاذ سياستهاي با ثبات، متوازن و بلند مدت در راستاي انعطاف پذيري هر چه بيشتر فضاي كسب و كار را را هكاري مناسب مي باشد.
وي عوامل مؤثر در رشد نرخ بيكاري در استان را عدم سرمايه گذاري با ثبات متناسب با عرضه نيروي كار، افزايش نرخ مشاركت زنان در فعاليت هاي اقتصادي، كاهش انطباق نظام بانكي با بخش هاي مختلف اقتصادي، افزايش مهاجرت روستائيان به شهرها، قاچاق بي رويه كالا ، عدم تطبيق نظام آموزشي با نياز بازار كار و ركود حاكم بر فضاي كسب و كار دانست.
رئيس سازمان كار و امور اجتماعي یزد می گوید: در ابتدای مردادماه سال جاری 4022 نفر از مزاياي مقرري بيمه بيكاري استفاده مي نمايند كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 44 درصد افزايش يافته است.
وي افزود: با توجه به افزايش بيكاري كارگران استان درسال جاري، نرخ بيكاري استان در سه ماهه نخست سال 88، نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزايش يافته و از 5 درصد در سه ماهه نخست سال 87 به 9/8 درصد رسيده است.
صفوي خاطر نشان ساخت: كاهش نرخ بيكاري با حمايت همه جانبه دولت از سرمايه گذاري، افزايش سياست هاي تشويقي و همكاري بيشتر بانك ها در پرداخت تسهيلات به متقاضيان تسهيلات اشتغالزا و زودبازده امكان پذير مي باشد.
دبير اجرايي خانه كارگر استان يزد هم معتقد است به دليل وجود قراردادهاي موقت كار و اعلام استفاده از بيمه‌ي بيكاري و نيز رشد قارچ گونه شركت‌هاي خدماتي و ركود بعضي صنايع به خصوص صنعت نساجي، كارگران از نظر معشيتي و اقتصادي وضع مناسبي ندارند و به سختي امرار معاش مي‌كنند.
دهقاني به ایسنا گفته است: معمولاً آمار بيكارشدگان و استفاده‌كنندگان از بيمه بيكاري از پرونده‌هاي تشكيل شده در سازمان كار و امور اجتماعي استخراج مي‌‌شود و وجود قراردادهاي موقت كار مخصوصاً قرارداداي كوتاه مدت و كمتر از يك سال كه محروميت استفاده از بيمه‌ي بيكاري را براي كارگران مربوطه در بردارد، همچنين تسويه حساب‌هاي كذايي كه بعضاً همراه با قرارداد و قبل از شروع به كار از كارگران قراردادي اخذ مي‌شود، جايي براي مراجعه‌ي بيكار شدگان به اداره كل كار و امور اجتماعي و واحد بيمه‌ي بيكاري باقي نمي‌گذارد.
وي اضافه مي‌كند: به همين دليل آمار واقعي از بيكارشدگان در دست نمي‌باشد.
دبير اجرايي خانه كارگر استان يزد عدم نقدينگي و سرمايه در گردش، فرسودگي ماشين آلات، افزايش قيمت تمام شده به دليل گراني قطعات و مواد اوليه، عدم برگشت به موقع وام‌هاي دريافتي به دليل ركود بازار، ورود بي‌رويه محصولات خارجی و ... در ايجاد ركود در صنعت موثر مي‌داند.
البته برخی منابع آگاه تعداد افراد تحت پوشش بيمه بيكاري را در ابتدای شهریورماه 4300 نفر عنوان کرده اند. با این شرایط فقط در پنج ماه ابتدایی سال 88 به طور میانگین روزانه در حدود 30 کارگر فعال در یکی از واحدهای صنعتی یزد بیکار شده اند. البته گفتنی است این عدد برگرفته از آماری کارگرانی است که بعد از بیکاری با مراجعه به اداره کل کار و امور اجتماعی تقاضای استفاده از بیمه کاری نموده اند.
کارشناسان معتقدند در حدود 10 تا 15 درصد جمعیت کارگر استان نیز به دلایل مختلف از جمله تکمیل نبودن مدارک لازم جهت استفاده از بیمه بیکاری جزو آمار فوق محسوب نمی شوند.
از سوی دیگر رکود شدید در بخش صنعت علاوه بر تعطیلی واحدهای مختلف برخی دیگر را نیز به مرحله پیش از تعطیلی گشانده است.
بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی استان در این شرایط به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی، عدم فروش مناسب، گرانی مواد اولیه و ... مجبور می شوند کارگران خود را به مرخصی های اجباری بفرستند. هرچند مدت زمان این نوع مرخصی ها بیشتر از یک ماه طول نمی کشد ولی تجربه نشان داده است تقریبا نیمی از واحدهای صنعتی بعد از این مدت عملا مجبور به تعطیلی کامل واحد خود می شوند و کارگران برای همیشه به مرخصی اجباری می روند.
با توجه به عدم ارائه برنامه مشخص از سوی وزارتخانه های ذیربط و همچنین مسئولان عالی استان مشخص نیست روند صعودی افزایش بیکاری در استان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا